Værdigrundlag
Rødding Friskole er en Grundtvig Koldsk friskole, hvor trivsel, samtale og skolen for livet er i centrum. Vi prioriterer det forpligtigende fællesskab, der fremmer den enkeltes ansvarlighed og samarbejdsevne. Initiativ, faglighed og personlig engagement er for os vigtige elementer til udvikling af elever og medarbejdere.
Trivsel er:
- At man føler sig tryg og værdsat
- At børn og forældre føler sig velkomne og godt tilpas
- At hverdagen fungerer og er udfordrende socialt og fagligt
Samtale er:
- At vise gensidig respekt og interesse for hinandens synspunkter
- At der er en tillidsfuld og åben dialog mellem skole og hjem
- At lytte og argumentere for synspunkter og handlinger også selv om man er uenig
Skolen for livet er:
- En skole, der udvikler børnene menneskeligt og fagligt, så de er klar til livet og samfundet
- At blive bevidst om og arbejde med egne styrker og svagheder i det forpligtigende samarbejde
- At blive parat til at deltage i forandringerne og udfordringerne i det moderne samfund
Ansvarlighed og samarbejdsevne:
- At kunne bestemme inden for de givne rammer
- At handle under hensyntagen til andre og sine omgivelser
- At forvalte den frihed og tillid man møder
- At modtage råd, vejledning, ros og kritik på en god måde
- At vedgå sine valg
Initiativ er:
- Viljen til at ville skaber evnen til at kunne
- At turde være aktiv, deltagende og igangsættende
- At omsætte idé til handling
Faglighed er:
- At dygtiggøre sig såvel bogligt, kreativt som motorisk
- At følge de fastlagte mål for fagene
- At bevare lysten til at fordybe sig og lære
- At udvikle egenskaber til egen læring
Fællesskab er:
- Samhørighed mellem elever, forældre og ansatte på Rødding Friskole
- At ville hinandens selskab
- At respektere og interessere sig for hinanden
- At udvikle interesse for samfundet, miljøet og verden
Rødding Friskole er en Grundtvig Koldsk friskole, hvor trivsel, samtale og skolen for livet er i centrum. Vi prioriterer det forpligtigende fællesskab, der fremmer den enkeltes ansvarlighed og samarbejdsevne. Initiativ, faglighed og personlig engagement er for os vigtige elementer til udvikling af elever og medarbejdere.