Værdigrundlag for børnehaven
Vi har i Rødding Friskoles Børnehave udarbejdet følgende, som et supplement til Rødding Friskoles værdigrundlag.
Rødding Friskoles Børnehave er et sted hvor fællesskab, dialog, selvværd og udvikling er vigtige værdier.
Fællesskab er
- Samhørighed imellem børn og forældre og ansatte i børnehaven.
- At vi prioriterer samarbejdet imellem os og skolen, for at skabe en rød tråd igennem børnehaveliv og skoleliv.
- At børnene lærer at acceptere hinandens forskelligheder.
- At alle med berøring til vores børnehave og skole opbygger et ejerskab, som er drivkraften i fællesskabet.
Udvikling er
- At vi hver dag møder børnene i børnehøjde og sørger for, at de trives og udvikler sig.
- At personalet og børnehaven udvikler sig i takt med samfundet omkring sig.
- At der bevidst tilrettelægges læringsmiljøer for børnene.
Læring er
- At børnene bliver præsenteret for ny viden.
- At børnene får tid til at fordybe sig.
- At børnene møder udfordringer og krav.
- At børnene guides i deres sociale læringsprocesser med hinanden.
Dialog er
- Måden hvor vores holdninger og værdigrundlag udfordres.
- Måden hvor vi kan reflektere over vores handlinger.
- At vi dagligt prioriterer kontakt med forældrene omkring deres barns trivsel i børnehaven.
- At vi lærer børnene at lytte og sætte ord på oplevelser og hverdagssituationer i dagligdagen.
- At anerkende at man kan være uenig og dermed skabe plads til forskellighed.
Selvværd er
- Det enkelte barns anerkendelse af den man er.
- At vi hver dag lærer børnene at udvise ansvarlighed, både over for sig selv men også over for andre.
- At vi giver børnene en oplevelse af at være betydningsfulde for dermed at styrke den enkeltes selvværd.