Værdigrundlag for børnehaven
KORT & GODT OM VÆRDIERNE I BØRNEHAVE & SFO
Værdierne i hverdagen
Vores børnehave og SFO har et tæt samarbejde og vi tager i vores pædagogiske ståsted udgangspunkt i de Grundtvig-Koldske værdier. Det er højt prioriteret, at vi har et godt samarbejde med forældrene om deres børns trivsel og udvikling.
Vi arbejder ofte ud fra temauger, hvor vi fordyber os i forskellige emner over tid.
Vi vil med denne lille folder præsentere vores værdigrundlag for jer.
Det forpligtende fællesskab
Vores børnehave og SFO har et tæt samarbejde og vi tager i vores pædagogiske ståsted udgangspunkt i de Grundtvig-Koldske værdier. Det er højt prioriteret, at vi har et godt samarbejde med forældrene om deres børns trivsel og udvikling.
Vi arbejder ofte ud fra temauger, hvor vi fordyber os i forskellige emner over tid.
Nedenfor kan man læse om vores værdigrundlag.
Jeg er god nok, som jeg er
Et godt selvværd er med til at give en grundlæggende tro på, at man er god nok, som man er.
Alle børn skal føle sig betydningsfulde.
Vi lægger stor vægt på at opbygge børnenes selvværd i et ligeværdigt samspil med anerkendende voksne.
Vi bruger bevidst begrebet “vensomhed” til at lyse på de forhold, der bevirker, at alle føler, at de er en vigtig brik i det forpligtende fællesskab.
Når leg bliver til læring – og læring bliver til leg
Hos os bliver børns spontane og selvorganiserede leg anerkendt og respekteret. Vi sørger for, at der er miljøer både udenfor og indenfor, hvor gode legefællesskaber kan opstå.
Det prioriteres højt, at vores planlagte aktiviteter skal være båret af legens magi, hvor vi oplever den levende vekselvirkning mellem børn og voksne.
Legen har betydning for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Derfor anser vi det som vigtigt, at de voksne understøtter et miljø, der giver alle børn mulighed for at deltage og øve sig i leg med andre. De voksne indtager derfor flere forskellige roller i deres leg med børnene. De er bevidste om hvornår de skal “blande sig i legen” og hvornår de skal “blande sig udenom”.
Udvikling og dannelse i et trygt fællesskab
For os er fællesskabet nøglen til udvikling. Det er i det forpligtende fællesskab, at der skabes grobund for udvikling af det enkelte barn. Vi møder alle børn positivt og ønsker at skabe udvikling ud fra den tese om, at alle børn gør det bedste de kan, ud fra de forudsætninger de har.
Vi er et sted hvor det enkelte barns trivsel og barnets familie er i centrum. Vi ønsker sammen med familien at skabe et positivt rum for barnets udvikling og dannelse.
Samtalen for livet
Hos os møder børn, ansatte og forældre hinanden med udgangspunkt i samtalen for livet. Vi ønsker altid at indgå i en dialog, hvor vi har udgangspunkt i hinandens ressourcer.
Vores samtaleform bærer præg af en levende vekselvirkning. Det betyder, at vi i samtalerne altid mødes i et ligeværdigt forhold, hvor begge parter kan lære noget af hinanden.
Vi vægter højt, at der dagligt bliver skabt fortællinger om barnets trivsel og udvikling, for på den måde at skabe et godt samarbejde mellem familien og os.
Vi arbejder ud fra tesen om:
Alene kan man meget – sammen kan vi mere